(1.1) Acompanyament al procés de dol

Expedient PS20240008. Programes de formació no formal Sectorial 2024, subvencionada pel Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya i el SEPE Servicio Público de Empleo Estatal.

Inici del curs
23-12-2024
Finalització del curs
21-01-2025
Durada
20 hores
Modalitat
Teleformació
On es fa?
Campus Virtual d'ACRA
Places disponibles
5
Preu
0
Documents

Contingut del curs

OBJECTIU GENERAL:

Identificar les característiques d'un procés de dol i distingir les eines necessàries per acompanyar les persones que l'estan vivint

MÒDUL 1: Tipus de pèrdues i el procés del Dol (6 hores)

OBJECTIU: Identificar què és una pèrdua, els tipus que hi poden haver i les etapes del procés del dol.

CONEIXEMENTS/ CAPACITATS COGNITIVES I PRÀCTIQUES:

  • Identificació d'una pèrdua.

        o   Importància de la pèrdua.

  • Enumeració i anàlisi dels tipus de pèrdues.

        o   Pèrdua de persones estimades i pèrdues d'abstraccions equivalents.

  • Distinció de les etapes d'un procés de dol.

        o   Fase de xoc, embotament o “anestèsia emocional”.

        o   Fase de “protesta o ràbia per la pèrdua”, també anomenada fase d'”anhel”.

        o   Fase de desesperació i/o desorganització.

        o   Fase de més o menys grau de reorganització.

  • Identificació del dol com un procés.

        o   El procés de treball personal i íntim del dol

MÒDUL 2: El dol i la mort a les diferents cultures (3 hores)

OBJECTIU: Identificar diferents cultures i la seva concepció sobre la mort i el dol.

CONEIXEMENTS/ CAPACITATS COGNITIVES I PRÀCTIQUES:

  • Identificació de diferents cultures.

        o   Societats occidentals de tipus individualista.

        o   Societats orientals de tipus col·lectivista.

  • Distinció de conceptes relatius al dol en els diferents tipus de societats.

        o   El concepte de mort.

        o   El treball de dol.

        o   Possibles elements rituals, creences espirituals o religioses.

MÒDUL 3: L’acompanyament a les persones que es troben en proces de dol (4 hores)

OBJECTIU: Analitzar les necessitats de la persona en procés de dol.

CONEIXEMENTS/ CAPACITATS COGNITIVES I PRÀCTIQUES:

  • Identificació de les necessitats de la persona que es troba vivenciant un procés de dol.

        o   Espai d'escolta per expressar idees i sentiments.

        o   Rituals.

        o   Examinació de la nova situació i maneres d'enfrontar-la.

        o   Acceptació de la pèrdua.

        o   Reconstrucció de la identitat.

        o   Restabliment dels projectes vitals, vincles familiars i socials.

        o   El treball de dol.

MÒDUL 4: Tècniques professionals d'acompanyament al procés de dol (7 hores).

OBJECTIU: Identificar eines per acompanyar el procés de dol, sent capaç de gestionar alhora les pròpies emocions.

CONEIXEMENTS/ CAPACITATS COGNITIVES I PRÀCTIQUES:

  • Identificació d'eines per poder acompanyar la persona en procés de dol.

        o   L’espai d’escolta neutra.

        o   Ritmes de recuperació del dol.

        o   Preguntes obertes.

        o   Conceptualització de les emocions en paraules.

        o   Reconeixement de la singularitat de cada persona per treballar el dol.

        o   El passatge de la situació ideal a la situació real.

        o   Xarxa de suport familiar i social.

        o   Expressió de les creences espirituals o religioses.

        o   Recursos d'acompanyament psicològic o farmacèutic.

  • Anàlisi dels aspectes vitals de la persona acompanyada.

        o   Capacitat psíquica per a l'elaboració de successos traumàtics.

        o   La significació de la pèrdua.

        o   Situacions en què es va produir la pèrdua.

        o   Els factors culturals.

        o   Grau d'integració psicosocial.

        o   Temps de recuperació.

  • Enumeració dels diferents tipus d'emocions.

        o   Emocions negatives, positives, ambigües, socials i estètiques.

  • Identificació d'eines de la persona professional per acompanyar.

        o   Gestionar les pròpies emocions.

        o   Treball en xarxa amb altres persones professionals.

        o   Manteniment d'una "distància òptima" i d'una actitud de cautela a l'escolta.

        o   Espai d'escolta o acompanyament psicològic.

 

Els continguts formatius del curs estan dissenyats en castellà.  

 logo conforcat         

Requisits

Aquest curs està adreçat a:

  • Persones que cotitzen per Règim General, Autònoms o que están en situación d'ERTO.
  • Persones en situació d’atur: aquest col·lectiu té l’accés limitat a aquest Pla de Formació, per la qual cosa no tindran garantida la seva plaça fins que no es comprovi que no s’excedeix la limitació estipulada.
  • Els treballadors de l’Administració Pública no poden accedir a aquest Pla de Formació.

La formació es realitzarà dins el Campus Virtual d'ACRA. Per seguir correctament les classes, és necessari que compleixeis aquests requisits:

teleformació

  logo conforcat         

Docents

Cristina Lorente Alzueta

Llicenciada en Psicologia. Màster en Hipnosis Clínica. DCM (Dementia Care Mapping). Experta en Comunicació, ACP, animació i dinamització. Curs de Reconeixement de Competències com a “Assessora” i com “Avaluadora”. Coach. Ha treballat per diverses institucions sociosanitàries portant les àrees socials de psicologia i dinamització. Assessora, Consultora i Conferenciant en prestigioses universitats, institucions, i altres centres de prestigi sociosanitari. Docent dels certificats de professionalitat Atenció sociosanitària a persones dependents ens institucions socials i a domicilis.