(1.1) Acompanyament al procés de dol
Expedient PS20240008. Programes de formació no formal Sectorial 2024, subvencionada pel Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya i el SEPE Servicio Público de Empleo Estatal.
- Inici del curs
- 23-12-2024
- Finalització del curs
- 21-01-2025
- Durada
- 20 hores
- Modalitat
- Teleformació
- On es fa?
- Campus Virtual d'ACRA
- Places disponibles
- 5
- Preu
- 0
- Documents
Contingut del curs
OBJECTIU GENERAL:
Identificar les característiques d'un procés de dol i distingir les eines necessàries per acompanyar les persones que l'estan vivint
MÒDUL 1: Tipus de pèrdues i el procés del Dol (6 hores)
OBJECTIU: Identificar què és una pèrdua, els tipus que hi poden haver i les etapes del procés del dol.
CONEIXEMENTS/ CAPACITATS COGNITIVES I PRÀCTIQUES:
- Identificació d'una pèrdua.
o Importància de la pèrdua.
- Enumeració i anàlisi dels tipus de pèrdues.
o Pèrdua de persones estimades i pèrdues d'abstraccions equivalents.
- Distinció de les etapes d'un procés de dol.
o Fase de xoc, embotament o “anestèsia emocional”.
o Fase de “protesta o ràbia per la pèrdua”, també anomenada fase d'”anhel”.
o Fase de desesperació i/o desorganització.
o Fase de més o menys grau de reorganització.
- Identificació del dol com un procés.
o El procés de treball personal i íntim del dol
MÒDUL 2: El dol i la mort a les diferents cultures (3 hores)
OBJECTIU: Identificar diferents cultures i la seva concepció sobre la mort i el dol.
CONEIXEMENTS/ CAPACITATS COGNITIVES I PRÀCTIQUES:
- Identificació de diferents cultures.
o Societats occidentals de tipus individualista.
o Societats orientals de tipus col·lectivista.
- Distinció de conceptes relatius al dol en els diferents tipus de societats.
o El concepte de mort.
o El treball de dol.
o Possibles elements rituals, creences espirituals o religioses.
MÒDUL 3: L’acompanyament a les persones que es troben en proces de dol (4 hores)
OBJECTIU: Analitzar les necessitats de la persona en procés de dol.
CONEIXEMENTS/ CAPACITATS COGNITIVES I PRÀCTIQUES:
- Identificació de les necessitats de la persona que es troba vivenciant un procés de dol.
o Espai d'escolta per expressar idees i sentiments.
o Rituals.
o Examinació de la nova situació i maneres d'enfrontar-la.
o Acceptació de la pèrdua.
o Reconstrucció de la identitat.
o Restabliment dels projectes vitals, vincles familiars i socials.
o El treball de dol.
MÒDUL 4: Tècniques professionals d'acompanyament al procés de dol (7 hores).
OBJECTIU: Identificar eines per acompanyar el procés de dol, sent capaç de gestionar alhora les pròpies emocions.
CONEIXEMENTS/ CAPACITATS COGNITIVES I PRÀCTIQUES:
- Identificació d'eines per poder acompanyar la persona en procés de dol.
o L’espai d’escolta neutra.
o Ritmes de recuperació del dol.
o Preguntes obertes.
o Conceptualització de les emocions en paraules.
o Reconeixement de la singularitat de cada persona per treballar el dol.
o El passatge de la situació ideal a la situació real.
o Xarxa de suport familiar i social.
o Expressió de les creences espirituals o religioses.
o Recursos d'acompanyament psicològic o farmacèutic.
- Anàlisi dels aspectes vitals de la persona acompanyada.
o Capacitat psíquica per a l'elaboració de successos traumàtics.
o La significació de la pèrdua.
o Situacions en què es va produir la pèrdua.
o Els factors culturals.
o Grau d'integració psicosocial.
o Temps de recuperació.
- Enumeració dels diferents tipus d'emocions.
o Emocions negatives, positives, ambigües, socials i estètiques.
- Identificació d'eines de la persona professional per acompanyar.
o Gestionar les pròpies emocions.
o Treball en xarxa amb altres persones professionals.
o Manteniment d'una "distància òptima" i d'una actitud de cautela a l'escolta.
o Espai d'escolta o acompanyament psicològic.
Els continguts formatius del curs estan dissenyats en castellà.
Requisits
Aquest curs està adreçat a:
- Persones que cotitzen per Règim General, Autònoms o que están en situación d'ERTO.
- Persones en situació d’atur: aquest col·lectiu té l’accés limitat a aquest Pla de Formació, per la qual cosa no tindran garantida la seva plaça fins que no es comprovi que no s’excedeix la limitació estipulada.
- Els treballadors de l’Administració Pública no poden accedir a aquest Pla de Formació.
La formació es realitzarà dins el Campus Virtual d'ACRA. Per seguir correctament les classes, és necessari que compleixeis aquests requisits:
Inscripció
Com formalitzar la inscripció?
Un cop feta la preinscripció on-line, per formalitzar la inscripció heu d’entregar-nos la següent documentació:
- Annex 1 d’inscripció complimentat
- Còpia del DNI o NIE
- Còpia de la capçalera de l’última nòmina (si estàs en actiu)
Còpia del últim rebut d’autònoms (si ets autònom/freelance)
Còpia del document de demanda d’ocupació -DARDO- (si estàs a l’atur)
La documentació es pot enviar al correu formacio3@acra.cat (i un cop rebuda us donarem resposta) o portar-la a les nostres oficines al C/ Calàbria, 236-240 (local 1), de dilluns a dijous de 15:30 a 17:30 o divendres de 11:00 a 13:00.
S’admetrà documentació sempre que quedin places disponibles i no s’acceptaran sol·licituds que no es presentin amb tota la documentació pertinent.
ACRA es reserva el dret d'anul·lar qualsevol curs que no hagi assolit un mínim de participants.
On es fa?
Curs impartit en modalitat on-line a través del campus virtual d'ACRA. (més informació sobre aula virtual i teleformació)
Es imprescindible que cada alumne accedeixi a la formació amb el seu usuari i contrasenya
Abans d’iniciar-se l’acció formativa rebreu un mail de benvinguda al campus, amb les dades necessàries per poder-hi accedir (també trobareu l’accés al Campus en el banner de la web d’ACRA).
Us recomanem que us connecteu al campus amb antelació per verificar que tot és correcte. Si 24h abans de l’inici del curs no heu rebut el mail de benvinguda consulteu la vostra safata de correu brossa o poseu-vos en contacte amb nosaltres al telèfon 934141151.
Docents
Cristina Lorente Alzueta
Llicenciada en Psicologia. Màster en Hipnosis Clínica. DCM (Dementia Care Mapping). Experta en Comunicació, ACP, animació i dinamització. Curs de Reconeixement de Competències com a “Assessora” i com “Avaluadora”. Coach. Ha treballat per diverses institucions sociosanitàries portant les àrees socials de psicologia i dinamització. Assessora, Consultora i Conferenciant en prestigioses universitats, institucions, i altres centres de prestigi sociosanitari. Docent dels certificats de professionalitat Atenció sociosanitària a persones dependents ens institucions socials i a domicilis.