(24.2/A) MODUL 4 Certificat de professionalitat: Atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials
Expedient PS20170025 Convocatòria de formació sectorial 2016-2017 subvencionada a través del Consorci per a la Formació Contínua, SEPE Servicio Público de Empleo Estatal. Estan exclosos d'aquesta subvenció els treballadors de l'Administració Pública.
- Inici del curs
- 18-10-2017
- Finalització del curs
- 30-11-2017
- Horari
- de dilluns a dijous de 15:00 a 20:00 h
- Durada
- 130 h
- Modalitat
- Presencial
- On es fa?
- SANT JOAN DESPÍ
- Places disponibles
- 0
- Preu
- Gratuït
- Documents
Contingut del curs
Mòdul 4: SUPORT PSICOSOCIAL, ATENCIÓ RELACIONAL I COMUNICATIVA EN INSTITUCIONS
Unitat 1: Animació social per a persones dependents en institucions
El curs d'Animació social per a persones dependents en Institucions de 30 hores t'ensenyarà a desenvolupar intervencions d'atenció psicosocial dirigides a persones dependents en l'àmbit institucional.
Objectius generals del curs
- Aplicar tècniques i estratègies de suport i desenvolupament d'habilitats de relació social adaptades als col·lectius d'intervenció.
Contingut general del curs
Participació en l'atenció psicosocial de les persones dependents en la institució sociosanitària
- Foment de l'adaptació a la institució de les persones dependents:
- Característiques.
- Factors que afavoreixen o dificulten l'adaptació.
- Suport durant el període d'adaptació.
- Estratègies d'intervenció.
- Foment de la relació social de les persones dependents:
- Característiques.
- Habilitats socials fonamentals.
- Factors.
- Dificultats.
- Tècniques per afavorir la relació social.
- Activitats d'acompanyament i de relació social, individual i grupal.
- Mitjans i recursos: aplicacions de les noves tecnologies, recursos de l'entorn.
- Utilització de l'ambient com a factor afavoridor de l'autonomia personal, comunicació i relació social:
- Elements espacials i materials: distribució, presentació.
- Decoració d'espais.
- Disseny i elaboració de materials.
- Característiques específiques de la motivació i l'aprenentatge de les persones malaltes dependents
Reconeixement de les característiques psicològiques de persones dependents en institucions
- Conceptes fonamentals:
- Cicle vital.
- Conducta.
- Processos cognitius.
- Motivació.
- Emoció, alteracions.
- Procés d'envelliment.
- Malaltia i convalescència: canvis bio-psico-socials.
- Incidències en la qualitat de vida.
- Evolució de l'entorn socioafectiu i de la sexualitat de la persona gran.
- Necessitats especials d'atenció i suport integral.
- Qualitat de vida, suport i autodeterminació en la persona gran.
- Conceptes fonamentals.
- Característiques i necessitats en malaltia i convalescència.
- Discapacitats en les persones dependents:
- Concepte.
- Classificació i etiologies freqüents.
- Característiques i necessitats.
- Qualitat de vida, suport i autodeterminació de les persones amb discapacitat.
Acompanyament dels usuaris
- Concepte d'acompanyament de les persones dependents en la institució.
- Àrees d'intervenció, límits i deontologia.
- Funcions i paper del professional en l'acompanyament.
- Intervencions més freqüents.
- Tècniques i activitats per afavorir la relació social.
- Tècniques bàsiques de comunicació: individuals i grupals.
- Acompanyament en les activitats.
Unitat 2: Manteniment i millora de les activitats diàries de persones dependents en institucions
Objectius generals del curs
- Aplicar tècniques i estratègies per a l'acompanyament dels usuaris en el desenvolupament d'activitats.
Contingut general del curs
1. Manteniment i entrenament de les funcions cognitives en Situacions quotidianes de la institució:
- Tècniques per a l'entrenament de la memòria.
- Tècniques per a l'entrenament de l'atenció.
- Tècniques per a l'entrenament de l'orientació espacial, temporal i personal.
- Tècniques per a l'entrenament del raonament.
- Elaboració d'estratègies bàsiques d'intervenció.
2. Manteniment i entrenament d'hàbits d'autonomia personal en situacions quotidianes de la institució:
- Tècniques, procediments i estratègies d'intervenció.
- Tècniques de resolució de conflictes.
- Procediments i estratègies de modificació de conducta.
- Comportaments en grup.
- Utilització de les dinàmiques de grup.
- Observació de l'usuari en situacions especials, festes i esdeveniments:
§ Tècniques bàsiques d'observació.
§ Intervenció en situacions de crisi.
Comunicació d'incidències a l'equip interdisciplinari.
Unitat 3: Tècniques de comunicació amb persones dependents en institucions
Objectius generals del curs
- Explicar les necessitats que presenten les persones amb dificultats
- Comunicatives en la seva vida diària.
- Seleccionar i utilitzar les tècniques de comunicació verbal i no verbal adequades a un context donat.
- En un supòsit pràctic de comunicació entre professional i usuaris, identificar els contextos i les característiques interactives de cada situació, així com els principals recursos i estratègies d'actuació afavoridors de la comunicació.
- En un supòsit pràctic de comunicació oral amb persones dependents:
- Reconèixer els sistemes usuals que garanteixin la comunicació amb la persona a l'hora de fer la seva cura i atenció integral al llarg del dia.
- Utilitzar a partir d'aquests recursos: escriptura, fotos, objectes, dibuixos, un codi de suport que faciliti la comunicació i atenció integral a l'usuari.
- Emetre i comprendre missatges senzills per mantenir converses sobre temes quotidians.
Contingut general del curs
1. Millora del procés de comunicació amb l'usuari
- Procés de comunicació; característiques.
- Barreres en la comunicació, interferències i sorolls.
- Pautes per millorar la comunicació amb l'usuari: claredat, senzillesa, atenció, empatia.
- Tècniques bàsiques de comunicació no verbal.
- Adaptació del lèxic de la institució a les característiques de l'usuari.
- Comunicació amb els familiars i l'entorn de l'usuari.
2. Utilització de tècniques de comunicació alternativa i augmentativa
- Necessitats especials de comunicació.
- Estratègies i recursos d'intervenció comunicativa.
- Sistemes alternatius de comunicació:
- Concepte i classificació.
- Ús del vocabulari bàsic de l'atenció sociosanitària en institucions d'atenció social en els llenguatges alternatius usuals: BLISS, SPC i LSE.
- Ajudes tècniques per a la comunicació alternativa i augmentativa.
Tècniques de comunicació amb malalts d'Alzheimer.
Requisits
Per a formalitzar la inscripció al curs és imprescindible presentar a les oficines d'ACRA (Travessera de Gràcia, 40, pral. 2a de Barcelona) o enviar escanejada al correu formacio@acra.cat la següent documentació abans del 31/08/2017
- Copia del DNI.
- Copia e l'última nòmina (o certificat de demandant d'ocupació -DONO- en cas d'aturats).
- Document del NASS Numero Afiliació a la Seguretat Social (certificat de la Seguretat Social, informe de vida laboral, contracte, no targeta sanitària)
- Original i/o Còpia degudament compulsada de la titulació acadèmica minima requerida
CRITERIS DE SELECCIÓ
- Títol en Graduat Escolar
- Títol en Educació Secundària Obligatòria.
- Certificat professional del mateix nivell.
- Certificat de professionalitat de nivell 1 de la mateixa família i àrea professional.
- Complir el requisit acadèmic d'accés als cicles formatius de grau mitjà, o bé haver superat les corresponents proves d'accés als mateixos
- FP1 i FP2 de qualsevol branca.
- 1er i 2on de BUP finalitzats.
- Batxillerat.
- Tenir un grau mitjà o grau superior de qualsevol branca.Tenir superada la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys i / o de 45 anys.
Si no es compleixen els requisits anteriors es realitzarà una PROVA on es valoraran coneixements de matemàtiques i de llengua catalana o castellana.
On es fa?
Centre Residencial Sophos
C/ Maria Tarrida, 1-3
08970 - Sant Joan Despí (Barcelona)
Docents
Oscar Lakiszyk
Consultoria i formació per al desenvolupament personal i organitzacional: Coaching, Mediació, Psicologia i Psicoanàlisis. Formador i consultor per a prestigioses universitats i entitats del àmbit nacional i internacional (Generalitat de Catalunya, Principat d’ Astúries, Diputació d’ Alacant, Universitat de Barcelona, Universitat Ramón Llull, Consorci Hospitalari de Catalunya, Fundació Pere Tarrés, A.C.R.A, Caixa Catalunya. Docent Certificat de Professionalitat: Atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials, Mòdul 4: Unitat 1: Animació social per a persones dependents en institucions.
Cristina Lorente Alzueta
Llicenciada en Psicologia. Màster en Hipnosis Clínica. DCM (Dementia Care Mapping). Experta en Comunicació, ACP, animació i dinamització. Curs de Reconeixement de Competències com a “Assessora” i com “Avaluadora”. Coach. Ha treballat per diverses institucions sociosanitàries portant les àrees socials de psicologia i dinamització. Assessora, Consultora i Conferenciant en prestigioses universitats, institucions, i altres centres de prestigi sociosanitari. Docent dels certificats de professionalitat Atenció sociosanitària a persones dependents ens institucions socials i a domicilis.