Notícies
Les experiències de la Jornada en ACP (volum 1)
Quatre dels vuit centres protagonistes de les experiències en ACP el proper 16 d'octubre presenten breument els seus projectes
Les experiències dels centres i serveis d'atenció a la gent gran són les autèntiques protagonistes de la Jornada en ACP d'ACRA. Idees innovadores i projectes inspiradors amb vocació de compartir coneixements constitueixen un dels pilars de l'acte. En aquesta primera entrega els centres ens presenten breument quatre de les vuit experiències que es podran viure al CosmoCaixa el proper 16 d'octubre.
Realitat virtual – Residència Mirador de Barà (STS Grup)
"Com a professionals ens trobem que els sentiments de soledat, inutilitat i abandonament sovint són molt presents entre els usuaris. Les activitats convencionals, com per exemple tallers de memòria, pintar mandales, etc., potser alguns mai les havien realitzat al llarg de la seva vida i per ells potser no té sentit fer-les.
Posem per cas un home que tota la vida havia sigut camioner, i que amb el pas del temps ha perdut les seves capacitats per a fer aquesta tasca. Potser no el convenceràs per a pintar un dibuix, com és lògic, mai ho ha fet ni li ha interessat. Llavors, com podem fer que el seu dia a dia no perdi sentit? A través de la realitat virtual hem volgut fer possible que aquest home pugui reviure moments significatius de la seva història de vida.
La forma de diversió ha canviat: avui dia la gent jove té una oportunitat d’entreteniment amb les noves tecnologies; no obstant això, aquests dispositius es troben bastant exclosos del món de la tercera edat, en especial en l’àmbit residencial. És per això que hem volgut desenvolupar aquest projecte com a mètode alternatiu als models convencionals.
A més a més, de manera indirecta l’aplicació de les noves tecnologies també ens ha permès treballar la reminiscència, les capacitats cognitives, les capacitats físiques i funcionals".
Memòria i emocions en tauleta– Centre de dia Avi Jeis (Avi Jeis CDPG)
"Sovint algunes activitats donen idees per fer-ne d’altres igual o més interessants. Aquest va ser el nostre cas: arran d’una activitat intergerenacional amb nois i noies d'ESO, vam veure que aquests feien servir els mòbils per a ensenyar cançons, imatges, o posar música als usuaris del centre. La idea va tenir bona acceptació per part dels usuaris, tot i que deien que ells no poden o no saben fer servir “aquestes tecnologies”. Paral·lelament, als estudiants els van agradar uns clauers que fabricaven unes senyores del centre. Se’ls van penjar de les motxil.les i es van oferir a vendre’ls en benefici del centre.
Aquestes dues accions, juntament amb l’interés dels usuaris i famílies pels tallers de memòria van germinar en la idea de comprar una tauleta amb els diners recaptats i fer activitats d’estimulació cognitiva. Ens vam reunir i vam programar exercicis que podien ser de interés per als usuaris.
Poc a poc vam establir el treball amb les tauletes en els diferents grups; aquesta va ser la manera d’introduir les tecnologies en les activitats del centre".
Activitat estimulativa amb realitat virtual – Allegra Residència Tercera Edat (Explogeron)
"La nostra experiència parteix de la idea que tenim d’ampliar els recursos tant de cara a les persones amb les que treballem com de cara als professionals. Tenir més eines a l’hora de treballar que motivin les persones que atenem.
En un primer moment vam plantejar aquesta activitat com un exercici d’estimulació cognitiva on poder-hi treballar l’atenció, la concentració, la memòria recent o de treball, etc. Però ens vam adonar que sessió rere sessió les mateixes persones anaven parlant sobre la seva història de vida, explicaven records passats i sorgien emocions.
A més, la realitat virtual ens permet realitzar vídeos que ens interessa tenir per personalitzar les sessions individuals".
Intervenció psicoestimulativa amb pantalla tàctil – Residència i Centre de dia La Falguera (Fundació Vallparadís)
"Les tecnologies de la informació i comunicació han revolucionat la manera de viure i de relacionar-nos a la societat. Per aquest motiu hem volgut emprar-les en la realització d’algunes de les activitats.
Hem impulsat una pantalla interactiva tàctil per la realització de dos tipus d’activitats: algunes de caire psicosocial, mitjançant jocs interactius -on l’objectiu és estimular les capacitats cognitives funcionals i socials en un entorn lúdic facilitador-, i per l’altra activitats d’estimulació cognitiva i memòria -mitjançant dinàmiques vivencials-, amb l’objectiu d'evocar la història de vida i reforçar la identitat de la persona.
Aquesta pantalla interactiva tàctil ha estat el nexe d’unió de dues generacions, i ha permès fomentar la interacció entre els participants, tot reforçant la seva identitat personal i autoestima i fent-los capaços d’aprendre a utilitzar un element tecnològic que és totalment desconegut per a ells, així com despertar l’interès en una nova activitat que els connecta amb les generacions més joves integrant-los en la societat actual".