Notícies

29 de juny de 2017

Necessitem millors tarifes

Incrementar les tarifes permetria garantir la qualitat, augmentar els salaris dels treballadors i satisfer les necessitats de perfils professionals on el rati fixat per la normativa és inferior a la necessitat real

La setmana vinent es compliran noranta dies de la presentació de “L’Informe sobre la situació actual de les tarifes públiques”, un document d’ACRA que denuncia la congelació dels preus públics a residències i centres de dia en els darrers set anys. Com a organització que promou el benestar de les persones grans i la qualitat dels serveis prestats hem donat a conèixer l’informe entre l’opinió pública i els grups parlamentaris perquè volem evitar que els centres assistencials del nostre país vegin perillar el servei de qualitat que els defineix i que ve avalat per molts anys de trajectòria.

Tres mesos és un període suficient perquè el Govern hagi pogut actuar en relació a un tema que compromet seriosament la qualitat dels centres assistencials i el benestar de les persones grans. De moment, l’única resposta és un increment del 3,56% del grau II (que ja havia sigut pactat de feia dos anys i suposa un increment global de l’1,63%) i que no soluciona el desajustament entre ingressos i despeses, situat en el 10,62%. Dit d’una altra manera i per ser més exactes: la tarifa de referència de la Generalitat de Catalunya per a residències i centres de dia és la mateixa que la del 2010 mentre que els costos han augmentat més d’un 10%, una tendència que si segueix accentuant-se repercutirà directament en la qualitat del servei.

cinta pascual horitzontal noticia portada

Cinta Pascual

Presidenta d'ACRA

La tarifa de referència de la Generalitat de Catalunya per a residències i centres de dia és la mateixa que la del 2010 mentre que els costos han augmentat més d’un 10%, una tendència que si segueix accentuant-se repercutirà directament en la qualitat del servei

Incrementar les tarifes, en canvi, permetria garantir la qualitat, augmentar els salaris dels treballadors i satisfer les necessitats de perfils professionals on el rati fixat per la normativa és inferior a la necessitat real i, en conseqüència, no haver de donar un servei low – cost al que ja es veuen abocats algunes empreses i entitats.

Atendre les persones grans no és únicament una vocació. És voluntat de servei, evidentment, és professionalització i, per tant, és qualitat. I perquè hi hagi qualitat hi ha d’haver recursos. Materials, humans i econòmics. Millors tarifes i millors polítiques, concursos que no valorin tant l’oferta econòmica més avantatjosa com la millor relació qualitat –  preu i que tinguin en compte que si no hi ha actualització de l’IPC cal regularitzar els preus de forma periòdica. Això mantindria ferma la qualitat en uns centres on les necessitats de les persones grans creixen cada vegada més perquè la dependència va en augment en un context de sobre envelliment general als països desenvolupats.

Malauradament, no tenim notícies del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Volem millors tarifes i cal una acció decidida de l’administració per desbloquejar una situació que ja no és d’urgència sinó d’autèntica justícia. Realitzar petites actualitzacions en determinats mòduls només fa que allargar una situació greu per a tot el sector. I el sector, convé recordar-ho, som tots: usuaris, famílies, professionals i empresaris. No podem esperar als propers pressupostos i més en una situació política tan incerta com l’actual. Fer-ho seria una irresponsabilitat amb greus conseqüències